A férfi termékenységről

male-fertility-father-baby

A férfi termékenységi problémák sajnos sokkal gyakoribbak, mint azt gondolnánk. Ha egy nő nem tud teherbe esni, az emberek többsége hajlamos azt hinni, hogy a nővel „van a probléma”. Ez azonban nem mindig fedi a valóságot: valójában a gyermekre vágyó párok 50%-ánál a férfi oldalon keresendő a teherbe esési nehézség oka. Nagyon fontos, hogy a minimum egy éve sikertelenül próbálkozó párok mindkét tagját részletesen kivizsgálják!

A teljes spermium vizsgálat átfogó képet ad a spermiumok számáról, alakjáról és mozgékonyságáról. Jó eredménynek az tekinthető, ha a hímivarsejtek száma eléri a minimum 20 milliót (/ml); valamint megfelelő mozgással és alakkal rendelkeznek. Ha valamelyik tényező nem megfelelő, akkor természetes módszerekkel (egyéni esettől függően, illetve az orvosi kezelés kiegészítve) fokozható a férfi termékenység.

 

Az alacsony spermiumszám lehetséges leggyakoribb okai:

  • elektromágneses sugárzás: a herék túlmelegedése miatt csökkenti a spermiumszámot. Férfiaknak (és nőknek sem) soha nem szabadna ölben laptopot, és zsebben mobiltelefont tartani! Egy 2011-es amerikai tanulmány szerint a Wi-Fi-t rendszeresen használó, ölben laptopozó férfiaknál csökkent a spermiumok mozgékonysága, és sokkal több alaktani eltérést találtak.
  • dohányzás: károsítja a spermiumokat. A jó hír, hogy a folyamat visszafordítható a dohányzás elhagyásával.
  • rovarirtószerek és hormonok az ételekben: óriási hatással vannak a férfiak hormonrendszerére! A hús és a tejtermékek fogyasztásánál különösen fontos, hogy ne hormonkezelt állati termékeket együnk.
  • szójaételek: a feldolgozott szójaételek (pl. szójatej, szójagranulátum, szójafelvágott, stb.) egyfajta fitoösztrogént tartalmaznak, amely megzavarja a hormonális egyensúlyt.
  • alkoholfogyasztás: mennyiségi és minőségi romlást okoz a spermiumoknál.
  • a herék túlmelegedése: a gyakori szaunázás, forró kádban fürdés és a szűk alsónadrág viselése károsítja a spermiumokat. A boxeralsó az alsónadrág egészségesebb alternatívája.
  • stressz: óriási hatása van a hormonrendszerre, így a spermiumok termelésére is.

 

termekenysegTermékenységi diéta férfiak számára:

A táplálkozásnak hatalmas szerepe van az egészséges spermiumok szempontjából. Hihetetlen, de a kutatások szerint 42-76 nap telik el egy átlagos férfi esetében a spermiumok előállítása és az ejakuláció között. Azaz, amit ma megeszel, annak hatása lesz a 3 hónap múlva úszkáló spermiumokra (nők esetében pedig a petesejtre) is!

A diétának tartalmaznia kell az alábbi fontos vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket:

  • Cink: egyes kutatások szerint a spermiumok minőségét és mennyiségét egyaránt pozitívan befolyásolja. A cink hő hatására károsodik, ezért fontos, hogy néhány cinkben gazdag ételt főzés nélkül, természetes állapotában fogyasszunk. (Természetes forrásai: szezámmag, tökmag, joghurt, borsó, pulyka, rák, bárány, osztriga, marhahús)
  • Szelén: a spermiumok termelődéséhez elengedhetetlen. Egy amerikai kutatás szerint az alacsony spermiumszámmal rendelkező férfiak nagy része szelénhiányos. (Forrásai: paradió, tőkehal, lazac, szardínia, rák, pulyka)
  • Q10: a sejtek energiatermeléséhez és a spermiumok egészséges szükséges. (Forrásai: természetes forrásból – tengeri halak, organikus húsok- nehezebben beszerezhető a szükséges mennyiség, így érdemes táplálékkiegészítő formájában szedni.)
  • E-vitamin: a spermiumok mozgékonyságáért felelős. (Forrásai: mandula, olívaolaj, napraforgómag, spenót, papaya, zöld leveles zöldségek)
  • Folsav: a spermiumok egészséges működéséhez szükséges. A legújabb kutatások szerint a folsavhiányos férfiak hímivarsejtjei nagyobb valószínűséggel tartalmaznak túl sok vagy túl kevés kromoszómát, és a vetélések valószínűségét is megnövelik. (Forrásai: lencse, különböző fajtájú babok, spárga, spenót, máj)
  • B12: a vérben lévő mennyisége szorosan összefügg a spermiumok mennyiségével és mozgékonyságával. Alacsony spermiumszámmal rendelkező férfiak számára a napi ajánlott mennyiség: 1000 mikrogram naponta.(Forrásai: osztriga, máj, kaviár, bárány, tojás, marhahús)
  • C-vitamin: a spermiumok minőségét fokozza és véd a kromoszóma-rendellenességektől. (Forrásai: citrusfélék, paradicsom, áfonya, brokkoli, burgonya, paprika, savanyú káposzta)
  • L-karnitin: szintén szorosan összefügg a spermiumok mennyiségével. L-karnitin táplálékkiegészítő szedése esetén minimum 4 hónap szükséges, hogy az eredmények láthatóak legyenek. A karnitin és a Q10 egymást erősítő hatással rendelkeznek.

A cikk folytatásában a férfiaknak ajánlott táplálékkiegészítőkről és a részletes termékenységi diétáról lesz szó.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*