Lépések a termékenység felé 1. – A termékenységi diéta

termekenyseg_es_taplalkozas_5

Az egészség nem más, mint a testi-pszichés-szellemi egyensúly állapota. A Hagyományos Kínai Orvoslás tovább pontosítja ezt a fogalmat egy energetikai felfogással, mely szerint az egészség állapotában a testünkben lévő jin-jang energiák egyensúlyban vannak, és a meridiánokban (=energiacsatornákban) közlekedő Qi (=életerő, ejtsd: csí) szabadon áramlik. Termékenységi problémák esetén az egyensúlyi állapot felborulását több tényező is okozhatja (pl. az egyes meridiánokhoz tartozó szervek energetikai zavara, tartós stressz, bizonytalanság a párkapcsolatban, stb.), azonban a táplálkozás szerepe sokkal nagyobb, mint gondolnánk.

Tudtad, hogy:

  • – amit ma megeszel, az mától kezdve 90 napig befolyással van a petesejtek és a spermiumok egészségére?
  • – amit nem eszel meg, az legalább olyan fontos, mint amit megeszel?
  • – számos termékenységi probléma orvosolható az étrend megváltoztatásával?

A különböző hátterű és jellegű termékenységi problémák esetében is elmondható, hogy van egy általános érvényű táplálkozási irány, amely segít a kibillent egyensúlyi állapot helyreállításában és a szaporító szervrendszer megerősítésében.

Nézzük meg, hogy a termékenységi „diétában” melyek azok az ételek, amelyek fogyasztása ajánlott, illetve melyek azok, amelyeket célszerű elhagyni, ha szeretnénk teherbe esni! Az általános érvényű szabály, hogy részesítsük előnyben a lúgosító táplálékokat, a savasító ételekkel szemben!termekenyseg_es_taplalkozas_4

A következő étrend elsősorban azoknak javasolt, akik valamilyen termékenységi problémával küzdenek, ugyanakkor segítség lehet akkor is, ha nincs ilyen gondod, mivel a megfoganó magzatod egészségi állapotára kedvezően hat.

 

Tiltólistán vannak:

  • finomított szénhidrátok (fehérliszt, tészta, hántolt rizs): vércukorszint ingadozást okoznak, valamint a szervezet a saját tartalékaihoz kényszerül hozzányúlni, mivel ezekből nem kapja meg a szükséges ásványi anyagokat
  • cukor (fehércukor, nádcukor): azontúl, hogy növeli az inzulinrezisztencia kockázatát, zavart okozhat az ovulációnál; nem tartalmaz semmiféle értékes tápanyagot
  • tejtermékek: a hagyományos, bolti (hormonkezelt) tejtermékek káros hatással vannak a hormonrendszerre; illetve néhány nőgyógyászati zavar esetében (pl. endometriózis) állapotrosszabbodást is okoznak
  • vörös húsok: a hormonokkal, antibiotikumokkal kezelt húsok emésztése során olyan bomlástermékek keletkeznek, amelyek megzavarhatják a hormonrendszer természetes egyensúlyát. Bizonyos irányzatok a teljes húsmentességet javasolják, intenzív növényi fehérje bevitellel és komplettálással. ( A vegetáriánus babavárásról egy későbbi cikkemben fogok írni részletesen.)
  • gyorsételek: azonkívül, hogy hízlalnak, semmiféle értékes tápanyaggal nem támogatják a szervezetet
  • bő olajban sült ételek: a sütés során káros bomlástermékek keletkeznek, valamint nagyon megterhelik az emésztőrendszert
  • koffein: egyes kutatások szerint gátolja az ovulációt, és megnöveli a vetélések kockázatát
  • nikotin, alkohol

Ajánlott, termékenységet növelő ételek:

  • – (lehetőleg vegyszermentes, biogazdaságból származó) zöldségek, gyümölcsök korlátlan mennyiségben
  • keresztesvirágzatú zöldségek (pl. karfiol, brokkoli, kelbimbó, káposzta), amelyek egy speciális összetevőjüknek (DIM) köszönhetően segítenek a felesleges ösztrogén lebontásában
  • megfelelő zsírok: a többszörösen telítetlen omega-3-zsírsav bevitel az ovuláció egyik kulcstényezője. Megfelelő forrásai: lenolaj, dióolaj; nem vegetáriánusok számára a hideg vízi tengeri halak (kivéve: busa), halolajak
  • teljeskiőrlésű gabonák (pl. barnarizs, tönkölybúza liszt; bár bizonyos termékenységi problémáknál  gluténmentes étrend is szükséges lehet)
  • magvak (pl. dió, napraforgómag, tökmag)
  • – édesítésre: stevia, eritrit, kókuszvirágcukor mértékkel
  • – tisztított víz
  • – úgynevezett „szuperélelmiszerek” (pl. méhpempő, alga, búzafű): erősítik és táplálják a Qi-t (az életenergiát); valamint elősegítik az immun- és a hormonrendszer egyensúlyát
  • – nem vegetáriánusok esetében az alkalmankénti kezeletlen, hormonmentes húsfogyasztás illetve néha-néha  bio tejtermékek fogyasztása (egyéni problémától és tünetektől függően) még belefér a megreformált étrendbe

A termékenységi diéta kezdetben sok odafigyelést, és lemondást igényel; azonban a szervezet nagyon hamar elkezdi meghálálni a változtatásokat.

[A cikk megjelent a Hello Baby magazin 2015 nyári különszámában]

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*